Τι είναι η θεραπευτική γραφή; Που μπορεί να βοηθήσει και σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται;

Θεραπευτική γραφή είναι το σκόπιμο και εκ προθέσεως γράψιμο που βασίζεται σε βιωματικές εμπειρίες ζωής για να έχουμε περαιτέρω (επιθυμητά) αποτελέσματα. Αυτό σημαίνει ότι είναι επιλογή μου να χρησιμοποιήσω την γραφή για να εξερευνήσω τις άγνωστες πτυχές του εαυτού μου (Adams, 1999).

Με λίγα λόγια χρειάζεται να υπάρχει κάποιος σκοπός και να εφαρμόζονται συγκεκριμένες τεχνικές. Φυσικά οι τεχνικές μπορεί να βοηθήσουν κάποιον να ανακαλύψει τον συγγραφέα μέσα του, αλλά σε περίπτωση που χρησιμοποιείται για θεραπευτικούς σκοπούς ή ως συμπληρωματικό εργαλείο στην ψυχοθεραπεία, τότε κρίνεται απαραίτητη η παρουσία ψυχολόγου. Για θεραπευτικούς σκοπούς μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε περιπτώσεις μετατραυματικού στρες, κατάθλιψης, αγχωδών διαταραχών και άλλων ψυχολογικών προβλημάτων, με την καθοδήγηση πάντα ειδικά εκπαιδευμένων συμβούλων, ψυχολόγων ή ψυχοθεραπευτών.

Ακόμη κι αν απλά καταγράφει σημειώσεις, ποίηση, αποφθέγματα ή όνειρα έρχεται πιο κοντά στον πραγματικό του εαυτό. Είναι ένα παράθυρο σε ό,τι έχει σημασία για κάποιον. Μπορεί να φέρει διαύγεια μέσα σ’ ένα κόσμο που μερικές φορές μπορεί να φέρει σύγχυση (Grason, 2005).
Στην θεραπευτική γραφή γίνεται καταγραφή των προσωπικών εμπειριών, όπως τις βιώνει το άτομο, δεν υπάρχει σωστό ή λάθος και φυσικά η επεξεργασία του κειμένου δεν είναι λογοτεχνική, αλλά αυτογνωσιακή.
Σύμφωνα με την ψυχοθεραπεύτρια και συγγραφέα Kathleen Adams υπάρχουν πολλοί λόγοι για να χρησιμοποιήσει κάποιος την εκφραστική γραφή:
– Για ν’ ανακαλύψει το συγγραφέα μέσα του/ της.
– Για να κρατά ένα αρχείο με τις αλλαγές στη ζωή του/της.
– Για να γνωρίσει διαφορετικά κομμάτια του εαυτού του/της.
– Για να έχει ένα πολύτιμο εργαλείο στην ψυχοθεραπευτική διαδικασία.
– Για να βελτιώσει τις σχέσεις του/της.
– Για να έχει πρόσβαση στις συνειδητές και ασυνείδητες σκέψεις του/της.
– Για να επεξεργάζεται τα όνειρά του/της.
– Για ν’ αναπτύξει τη διαίσθησή του/ της.
– Για ν’ αυξήσει τη δημιουργικότητά του/της.
– Για να βελτιώσει την απόδοσή του στη δουλειά ή τις σπουδές.
– Για ν’ αναγνωρίζει του κύκλους και τα μοτίβα που επαναλαμβάνει στη ζωή του/της.
(Adams, 1990)
Το να γράφουμε είναι ένας τρόπος για να μιλάμε στον εαυτό μας και τελικά είναι μια πράξη – τι άλλο;- αγάπης προς εμάς (Grason, 2005).

Μια καινούργιο εργαλείο δημιουργικής ανάκαμψης και εκφραστικής γραφής είναι οι Πρωινές Σελίδες.
Ουσιαστικά πρόκειται για μια πρωινή συνήθεια να καταγράφεις τις πρώτες σκέψεις σου. Δεν είναι υψηλή τέχνη.
Οι πρωινές σελίδες προκαλούν, διευκρινίζουν, ανακουφίζουν, δίνουν προτεραιότητα ή απλά διασκεδάζουν.
Είναι σαν να αφηγείστε την ζωή σας, χωρίς να είστε ο αφηγητής. Είναι σαν να δίνετε φωνή στον εαυτό σας, σαν να συνομιλείτε μαζί του, λίγο πριν ξεκινήσει η μέρα.
Οι πρωινές σελίδες είναι μια πρακτική που εισήγαγε η Τζούλια Κάμερον στο The Artist’s Way , ένα βιβλίο σχεδιασμένο για να βοηθήσει τα αποκλεισμένα δημιουργικά πεδία να ξεμπλοκάρουν.

Αν και είναι μεταμφιεσμένο ως βιβλίο για «καλλιτέχνες» – είναι πραγματικά ένας οδηγός για όσους αισθάνονται κολλημένοι, ανεκπλήρωτοι στο έργο τους…
Για όλα υπάρχει μια αρχή. Ένα μολύβι, ένα χαρτί και λίγες λέξεις…….

© Copyright 2017, Δήμητρα Ζιώγα, Ψυχολόγος Θεσσαλονίκη
All Rights Reserved | Power by Κατασκευή Ιστοσελίδων - Χρυσός Οδηγός

Για ραντεβού καλέστε μας στο +30 6947 264 936